10 October 2011

Antaktika tuuled versus Kiivide tuulepäisus – Uus-Meremaa elamumajandus



Esimese asjana tuleb öelda, et tegelikult ei ole Uus-Meremaa troopiline riik. Palmid on, vihmametsad on... Nagu ka lumised mäetipud ja liustikud. Uus-Meremaa on ju Antaktika kõrval kui seda maailmakaarti vaadata. See ütleb nii mõndagi!

Paar aastat tagasi oli mul Sydneys külm naha vahel. Niiskus, rõskus, õhukesed seinad. Aga peale talve Uus-Meremaal (ja sealjuures olin ma kõige külmema aja ju hoopis soojas Eesti suves)... Tõesti – mul ei ole kunagi nii külm olnud. Ja seda siseruumides.

Ma olen seda teemat korduvalt oma Austraalia sugulastega arutanud. Et kuidas mul ikka külm saab olla, sest Eestis on ju külmem. Mina ei saa jälle aru, miks nad räägivad, et soojas toas õhk otsa saab. Nemad ei saa aru, miks eestlaste suurimaks tondiks isegi kaunil suveajal tuuletõmbus on. Tõesti – vähemasti meie peres on akende rist-lahtihoidmine alati kuritegeliku iseloomuga olnud. Eks see ilmajutt rohkem suusoojaks tavaliselt on...

Kuid kui lugesin kohalikus "Listener" ajakirjas lugu elektrihindadest, külmast põhjustatud haigustest ning surmadest... Ma vist polegi ainus, kes arvab, et päris normaalne see ei ole. Ruth Laugeseni artikkel maalib jäise pildi Uus-Meremaast, kus toatemperatuur võib olla 8-10 kraadi. Kõrgete elektrihindade tõttu köetakse tihti vaid üht tuba, kus siis terve pere talvel (mida on oma mitu kuud) elab. Igal viiendal lapsel Uus-Meremaal on astma.

Esmalt muigad, kui poodide ette pannakse korvidesse pannakse sügise hitt-toode – kuumaveekott (no see hirmus plastikust asi, mis tuleb kuuma veega täita). Varsti enam ei naera, vaid ostad. Nagu ka puhuri. Ning kui hästi läheb, võib avaneda võimalus testida magamiskoti soojapidavust. Majaehitus on üks rist ja viletsus. Aga sõnad isolatisoon, soojustus, kahekordsed aknad tunduvad tõesti olevat uudisväärtusega (2008. aastal pandi ühte toredasse määrusesse kirja, et uued majad peavad nendele nõuetele vastama. 2008!).

Tõenäoliselt on kohalikud tõesti selle kliimaga harjunud. Suusajope seljas, müts peas, plätud jalas (nii tunneb enamasti ära kiivi või austraallase). Aga kaldun arvama, et rohkem on neid, kes on sunnitud kodus külmetama mitte omast tahest, vaid vastutundetust elamumajandusest tulenevalt.

Tegelikult on kuningas alasti ja tal on külm.

ps - pildid on illustratiivsed ning ma ei ela selles toas. 

No comments: